Physical Education Teacher Training: the Challenges of Teaching Legitimation in the Debate Center

Autores

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n3p440-449

Palavras-chave:

Teacher training, Political challenge, Curriculum challenge, Didactic challenge.

Resumo

Abstract
This study aims to analyze the way the themes related to the political, curricular and didactic aspects, are being addressed by publications related to Initial Training (IT) at the Physical Education (PE) degree level. Thereunto, a bibliographic research was developed, taking as a background the productions published from 2013, linked to the Brazilian College of Sport Sciences. Thus, from 708 publications, 29 texts addressed the theme and constituted the final sample. From the political point of view, it is clear that most concerns are related to the National Curriculum Guidelines and not to the formation of a subject with the political capacity to teach. In the curricular perspective the studies address themes related to the contents of Initial Training (IT), curricular internships/Pibid, epistemological debate, curricular fragmentation and the division of formation. Concerning the didactic aspects, themes emerged which were associated mainly to supervised internships. Thus, we have the impression that IT is not developing a training process capable of translating into the school environment the legal and theoretical gains that the area has achieved in recent decades, which could help overcome the gap that the Brazilian School Physical Education (SPE) has experienced since it has entered into crisis.

Keywords: Teacher Training. Political Challenge. Curriculum Challenge. Didactic Challenge.

Resumo
Este estudo tem como objetivo analisar a forma como as temáticas referentes aos aspectos políticos, curriculares e didáticos, estão sendo tratadas pelas publicações relacionadas à Formação Inicial (FI) em nível de licenciatura em Educação Física (EF). Para isso, desenvolvemos uma pesquisa bibliográfica, tomando como pano de fundo as produções publicadas a partir de 2013, vinculadas ao Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Assim, de 708 publicações, 29 textos abordavam a temática e constituíram a amostra final. Do ponto de vista político, percebe-se que a maioria das preocupações estão relacionadas com as Diretrizes Curriculares Nacionais e não com a formação de um sujeito dotado de capacidade política para exercer a docência. Na perspectiva curricular os estudos abordam temas ligados aos conteúdos da Formação Inicial (FI), estágios curriculares/Pibid, debate epistemológico, fragmentação curricular e a divisão da formação. Acerca dos aspectos didáticos, emergiram temáticas vinculadas principalmente aos estágios supervisionados. Dessa forma temos a impressão de que a FI não está desenvolvendo um processo formativo capaz de traduzir no ambiente escolar os ganhos legais e teóricos que a área conseguiu nas últimas décadas, os quais poderiam ajudar a superar o hiato que vive a EFE brasileira desde que entrou em crise.

Palavras-chave: Formação de Professores. Desafio Político. Desafio Curricular. Desafio Didático.

Biografia do Autor

Ivan Carlos Bagnara, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Campus Erechim. RS, Brasil.

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Área: Educação Física.

Paulo Evaldo Fensterseifer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. RS, Brasil.

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências - Mestrado e Doutorado.

Sidinei Phitan da Silva, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. RS, Brasil.

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências - Mestrado e Doutorado.

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2021-09-30

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Artigos