Uso de Plataformas Integradoras de Ferramentas Tecnológicas e Pedagógicas em Ambiente Virtual de Aprendizagem em Profissões de Saúde

Autores

  • Paulo Henrique Perlatti D'Alpino Universidade Anhanguera de São Paulo, Campus Santana, Curso de Odontologia. SP, Brasil
  • Mackeler Ramos Polassi Universidade Anhanguera de São Paulo, Campus Santana, Curso de Odontologia. SP, Brasil
  • Marcelo Henrick Matochek Maia Universidade Anhanguera de São Paulo, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Biotecnologia e Inovação em Saúde. SP. Brasil
  • Pedro Luiz Santos Tomaz Universidade Anhanguera de São Paulo, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Biotecnologia e Inovação em Saúde. SP. Brasil
  • Thales de Sá Oliveira Universidade Anhanguera de São Paulo, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Biotecnologia e Inovação em Saúde. SP. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8733.2018v19n2p168-176

Palavras-chave:

Ensino a distância, ensino semipresencial, Odontologia

Resumo

A contínua busca por conhecimento faz parte da sociedade contemporânea, profissionais e estudantes buscam uma melhor qualidade de vida baseada em sua qualificação profissional e melhores salários. Por outro lado, para se alcançar melhor qualificação, de acordo com a realidade individual, se exige disponibilidade de tempo, investimento financeiro e motivação para ingressar em uma instituição de Ensino Superior. Este artigo objetiva fornecer uma visão geral da diversidade de ferramentas disponíveis para o aprendizado e identificar as diretrizes para pesquisas futuras relacionadas aos métodos de ensino e aprendizagem em profissões da área de saúde, com ênfase em Odontologia. Após uma introdução e definições dos diferentes métodos de aprendizagem, este artigo considera a importância de identificar os desafios das diferentes formas de aprendizado na área da saúde, quer seja híbrido (blended learning) ou totalmente on-line, bem como as diferentes formas de avaliação destes métodos de ensino. É fato que a maior crítica ao ensino a distância recai sobre a falta de contato pessoal com os pacientes e a necessidade de se estabelecer vínculo. Conclui-se que os métodos de ensino a distância, em que pesem as limitações que se impõem, é promissor nos cursos da área de saúde, o que certamente inclui a Odontologia.

Palavras-chave: Ensino a Distância. Ensino Semipresencial. Odontologia

Abstract

The continuous search for knowledge is part of contemporary society, and professionals and students seek for a better quality of life based on their professional qualification and better incomes. On the other hand, to obtain a better qualification according to the individual reality of each subject  requires the availability of time, financial investment, and motivation to enter a higher education institution. This article aims to provide an overview of the diversity of available learning tools and to identify the guidelines for future research related to teaching and learning methods in health professions, with emphasis in Dentistry. After an introduction and definitions of the different learning methods, this article considers the importance of identifying the challenges of the different learning forms in the area of health, whether it is hybrid (blended learning) or online, as well as the different forms of evaluation of these teaching methods. It is a fact that the greatest criticism of distance education lies in the lack of personal contact with patients and the need to establish a link. As a conclusion, in spite of the limitations imposed, methods of distance education are promising in the health care courses, which certainly may include Dentistry.

Keywords: E-Learning. Blended Learning. Dentistry

Referências

ALLEN, I. E.; SEAMAN, J. Going the distance: online education in the United States. 2011. Disponível em: < https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED529948.pdf >

ALSHARE, K.; AL-DWAIRI, M.; AKOUR, I. Student instructor perception of computer technologies in developing countries: the case of Jordan. J. Comp. Inform. Syst., v.43, p.115-123, 2003.

ASIRY, M. A. Dental students' perceptions of an online learning. Saudi Dent J., v.29, n.4, p.167-170, 2017. doi: 10.1016/j.sdentj.2017.03.005.

BARROS, M.G.; CARVALHO, A.B.G. As concepções de interatividade nos ambientes virtuais de aprendizagem. In: SOUSA, R.P.; MIOTA, F.M.C.S.C.; CARVALHO, A.B.G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p.207-230.

BURROWS, S. Using simulation training in healthcare. 2013. Disponível em: <http://www.healthcareitnews.com/blog/using-simulation-training-healthcare. Acesso em: 9 dez. 2017.

CHAMBERS, D.W. Competency-based dental education in context. Eur. J. Dent. Educ., v.2, n.1, p. 8-13, 1998.

CHOULES, A.P. The use of elearning in medical education: a review of the current situation. Postgrad. Med. J., v.83, n.978, p.212-6, 2007. doi: 10.1136/pgmj.2006.054189.

COUNCIL, G.D. The first five years: a framework for undergraduate dental education. London 2008.

DAUGHENBAUGH, R. et al. Personality type and online versus in-class course satisfaction. Educause Quart., v.3, p. 71-72, 2002.

EATON, K. A. et al. A vision of dental education in the third millennium. Br. Dent. J., v.205, n.5, p.261-271, 2008. doi: 10.1038/sj.bdj.2008.736.

ESPÍNDOLA, R. O que é e como funciona o blended learning? 2016. Disponivel em: https://www.edools.com/blended-learning/

Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies. U.S. DEPARTMENT OF EDUCATION OFFICE OF PLANNING, E., AND POLICY DEVELOPMENT POLICY AND PROGRAM STUDIES SERVICE Washington, D. C.: U.S. Department of Education Office of Planning: 94 p. 2010.

FITZPATRICK, T. Key Success factors of elearning in education: a professional development model to evaluate and support elearning. US-China Education Review, v. 9, p. 789-795, 2012. doi:

GALBALLY, J. A new model of dental education: an update of the distributed dental education model. The Necessity for Major Reform in Dental Education. A Santa Fe Group Planning Conference 2004.

GRIMES, E.B. Student perceptions of an online dental terminology course. J. Dent. Educ., v.66, n. 1, p.100-107, 2002.

KAVADELLA, A. et al. Evaluation of a blended learning course for teaching oral radiology to undergraduate dental students. Eur. J. Den.t Educ., v.16, n.1, p.e88-95, 2012. doi: 10.1111/j.1600-0579.2011.00680.x

LANDRUM, S. Online vs. Classroom continuing education for medical professionals. 2015. Disponível em: <https://trainingindustry.com/articles/e-learning/online-vs-classroom-continuing-education-for-medical-professionals/ >.

MACHEN, J.B. Will we allow dentistry to be left behind? Principles underlying dental education and practice. J. Dent. Educ., v.72, n.2, p.10-13, 2008.

MARRAS, I. et al. A virtual system for cavity preparation in endodontics. J. Dent. Educ., v.72, n.4, p.494-502, 2008.

MOAZAMI, F. et al. Comparing two methods of education (virtual versus traditional) on learning of Iranian dental students: a post-test only design study. BMC Med. Educ., v.14, p.45, 2014. doi: 10.1186/1472-6920-14-45.

NORMAN, S. 7 Benefits οf technology integration ιn τhe education sphere. 2016. Disponível em: <https://elearningindustry.com/benefits-technology-integration-education-sphere>.

OLIVER, R. et al. 4.3 Towards a global superstore of quality-assured modularized learning programmes. Eur. J. Dent. Educ., v.6 Suppl 3, p.147-151, 2002.

PAHINIS, K. et al. Evaluating a blended-learning course taught to different groups of learners in a dental school. J. Dent. Educ., v.71, n.2, p.269-278, 2007.

PARSAZADEH, N. et al. A review on the success factors of e-learning. In: SECOND INTERNATIONAL CONFERENCE ON E-TECHNOLOGIES AND NETWORKS FOR DEVELOPMENt, 2013. p.42–49.

REYNOLDS, P.A. et al. Nine years of DentEd: a global perspective on dental education. Br Dent. J., v.205, n.4, p.199-204, 2008. doi: 10.1038/sj.bdj.2008.698.

REYNOLDS, P.A. et al. An intricate web - designing and authoring a web-based course. Br Dent. J., v.204, n.9, p.519-524, 2008. doi: 10.1038/sj.bdj.2008.351

REYNOLDS, P.A.; MASON, R.; EATON, K.A. Remember the days in the old school yard: from lectures to online learning. Br. Dent. J., v.204, n.8, p.447-451, 2008. doi: 10.1038/sj.bdj.2008.299.

RODRIGUES JUNIOR, E.; FERNANDES, F.J. Proposta de inclusão de carga horária semipresencial em cursos superiores presenciais. Avaliação Rev. Aval. Educ. Superior, v.19, p.179-192, 2014.

SARAIVA, T. Educação a distância no Brasil: lições da história. Em Aberto, v.16, n.70, p.17-27, 2008.

SATHLER, L. Educação aberta e flexível, um caminho sem volta. 2017. Disponível em: <http://educacao.estadao.com.br/blogs/rolando-na-rede/educacao-aberta-e-flexivel-um-caminho-sem-volta/

STEINBERG, A.D. et al. Assessment of faculty perception of content validity of PerioSim, a haptic-3D virtual reality dental training simulator. J. Dent. Educ., v.71, n.12, p.1574-1582, 2007.

WAGNER, I.V.; IRELAND, R.S.; EATON, K.A. Digital clinical records and practice administration in primary dental care. Br. Dent. J., v.204, n.7, p.387-395, 2008. doi: 10.1038/sj.bdj.2008.243.

WALSH, K. The future of e-learning in healthcare professional education: some possible directions. Commentary. Ann Ist Super Sanita, v.50, n.4, p.309-310, 2014. doi: 10.4415/ANN_14_04_02.

Downloads

Publicado

2018-04-30

Como Citar

D’ALPINO, P. H. P.; POLASSI, M. R.; MAIA, M. H. M.; TOMAZ, P. L. S.; OLIVEIRA, T. de S. Uso de Plataformas Integradoras de Ferramentas Tecnológicas e Pedagógicas em Ambiente Virtual de Aprendizagem em Profissões de Saúde. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 168–176, 2018. DOI: 10.17921/2447-8733.2018v19n2p168-176. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/6042. Acesso em: 28 mar. 2024.

Edição

Seção

Artigos