Mood and Modality in Audiovisual Research Articles

Autores

  • Thales Cardoso da Silva

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8733.2016v17n1p72-79

Resumo

Um gênero emergente no campo acadêmico, o “artigo audiovisual”, trouxe novas possibilidades à publicação científica. O objetivo do presente estudo é conduzir uma Análise Crítica de Gêneros desse novo gênero, tendo a Gramática Sistêmico Funcional como ferramenta analítica. Os significados interpessoais encontrados nestes artigos e sua contribuição para descrever a organização retórica do gênero foram examinados. Dentre os seis artigos audiovisuais que compõem o corpus deste estudo, pertencentes a diferentes áreas de estudo, resultados revelam a predominância no modo verbal imperativo, principalmente na função de fala de demanda de bens e serviços, com fornecimento de informações e instruções categóricas.

 

Palavras-chave: Análise Crítica de Gêneros. Gramática Sistêmico-Funcional. Metafunção Interpessoal. Artigos Audiovisuais. 

 

Abstract

An emergent genre in the academic field, the “audiovisual article”, brought new possibilities to the scientific publication. The objective of the present study is to carry out a Critical Genre Analysis of such genre, having Systemic Functional Grammar as an analytical tool. The interpersonal meanings conveyed in such articles and their contributions to describe the rhetorical organization of the genre were examined. Among the six audiovisual articles composing the corpus, belonging to different areas of study, results reveal predominance on imperative mood, mainly on the basic speech function of demanding goods and services, with provision of categorical information and instructions.

 

Keywords: Critical Genre Analysis. Systemic Functional Grammar. Interpersonal Metafunction. Audiovisual Articles.

Downloads

Publicado

2016-01-15

Como Citar

DA SILVA, Thales Cardoso. Mood and Modality in Audiovisual Research Articles. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 72–79, 2016. DOI: 10.17921/2447-8733.2016v17n1p72-79. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/3459. Acesso em: 24 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos